Shhhhh……. Yin Yoga

 

 

GEIR2196_G_NIK_GG

Hvis du er vant til at dyrke de mere kraftfulde Yang baserede yogaformer, vil du måske rynke lidt på næsen af Yin Yoga.

Der findes ikke en verden bestående kun af Yang eller kun af Yin. Det er kunsten at finde balancen mellem de to. Har du dyrket kraftfuld yoga gennem lang tid, kan der opstå både mental og fysisk udmattelse, hvilket kan manifestere sig i skader af både fysisk og psykisk art. Ironisk nok, skal man så langt ud, før man nærmest bliver “smidt” i armene på Yin Yogaen eller anden genopbyggende yoga.

Det er netop hemmeligheden bag ALT.  At kunne balancere mellem det aktive og passive.  Alle muskler, celler, led, knogler o.s.v. i kroppen skal bevæges for at holde sig sunde. Hvis hjertet og andre muskler i kroppen ikke bliver stimuleret gennem bevægelse, vil de forfalde. Hvis vi ikke bevæger leddene, bliver de stive og smertefulde. Vi har sikkert alle prøvet at være sengeliggende i et sygdomsforløb, og med skræk konstateret “tændstik” arme og ben, blot efter en kortere periode. Men det er vigtigt at skelne mellem Yin og Yang bevægelser, og de er uløseligt knyttet sammen, hvis man ønsker et balanceret og sundt liv.

I Yin Yoga arbejder vi med de dybere lag af muskelvævet og bindevævet. Ved at holde hver enkelt asana (yogastilling) gennem flere minutter, skaber vi en ændring i vævet, som løsner og frigiver toksiner (giftstoffer). Toksiner opbygges i musklerne, når de stresses gennem overbelastning. Det kan igen forårsage inflammation (betændelsestilstand), hvilket stopper for tilførsel af ilt og næringsstoffer. Yin Yoga genskaber optimal blodgennemstrømning og omsætning af ilt til muskler og bindevæv.

Fordi vi holder stillingerne længe i Yin Yoga – mellem 3 og 5 minutter, nogen gange længere – vil det mentale aspekt have stor indflydelse på vores tilstand i stillingen. Det er svært at overhøre tankemyldret. Men her kan åndedrættet hjælpe. “Havets åndedræt” – det dybe åndedræt vi anvender i Yin Yogaen. Bølgerne der skyller ind på indånding og trækker sig tilbage på udånding. Observer dine tanker, bliv ved dem indtil de forsvinder af sig selv. En mental øvelse, der kan være rigtig svær, men givende for mange mennesker. Vi er så vant til at skifte focus konstant – og her bliver vi “fastholdt” i det der er – lige nu.

Breathe in – Breathe out…….

I Yin Yoga er tiden en vigtig faktor – ikke hvad vi gør, eller presser os selv til. Enkle Yin kvaliteter….. tålmodighed, taknemmelighed og accept.

Tidspunktet på dagen er vigtigt. Morgener indbyder mere til Yang inspirerede yogaformer. Sidst på dagen er Yin Yoga fantastisk og optimal – meget gerne før man ligger sig til at sove. Yin Yogaens foroverbøjninger harmoniserer chi flowet langs meridian banerne ved ryghvirvlerne, hvilket nedsætter stress og giver en rolig søvn.

Yin Yoga er ikke altid behagelig og komfortabel – den bringer dig ofte udenfor din konfortzone. Men det er her transformationen sker.

Som Martin R. Lemieux siger:

“Accept your dark side, understanding it will help you to move with the light. Knowing both sides of our souls, helps us all to move forward in life and to understand that, perfection doesn’t exist.”

 

Ulla Upma Kaur Steen

 

Reklamer

4 tanker omkring “Shhhhh……. Yin Yoga

  1. Dejlig læsning, jeg er helt med på at der skal være balance i kroppen/tingene. Godmorgen søde Ulla, er der mon plads på dit søndagshold kl 9? Og tror du jeg med min ‘vigende’ muskelmasse vil kunne klare det (Lyder vist som en pensionist….) Jeg vil så forfærdeligt gerne ned og arbejde i Flow igen.

    Stort morgenknus og med ønsket om en dejlig fredag Winnie

    Sendt fra min iPhone

    > Den 03/07/2014 kl. 10.49 skrev Flow with Love : > > >

    Like

  2. Hej igen, æv, fik lige et nej fra vores Handicaphjælper, hun kan ikke komme så tidligt søndag. Så håber at komme mandag.men tror du jeg havde villet kunne være med på sådan et søndagshold Ulla?

    God dag til dig, fredagsknus Winniw

    Sendt fra min iPhone

    > Den 04/07/2014 kl. 07.07 skrev Winnie Riedel : > > Dejlig læsning, jeg er helt med på at der skal være balance i kroppen/tingene. > Godmorgen søde Ulla, er der mon plads på dit søndagshold kl 9? > Og tror du jeg med min ‘vigende’ muskelmasse vil kunne klare det > (Lyder vist som en pensionist….) > Jeg vil så forfærdeligt gerne ned og arbejde i Flow igen. > > Stort morgenknus og med ønsket om en dejlig fredag > Winnie > > Sendt fra min iPhone > >> Den 03/07/2014 kl. 10.49 skrev Flow with Love : >> >> >>

    Like

    • Kæreste Winnie.
      Selvfølgelig kan du være med på et søndagshold. Jeg er helt med på, at din energi er på lavpunktet i øjeblikket, men det er netop derfor, du langsomt skal i gang igen. Der er ingen tvang eller forventninger til, at alle skal være på samme niveau. Der er altid modifikationer at hente i hver enkelt øvelse – og helt i dit eget tempo, vil du langsomt kunne mærke forbedringer. Kundalinien vil give dig energi, livskraft og glæde, og Yin Yogaen vil understøtte genopbygningen af dit immum- og nervesystem.

      Håber at se dig snart igen – du er så velkommen!

      Knus Ulla

      Like

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s