Fifteen minute morning set

 

IMG_4200

På den netop afsluttede “Relax and Renew” workshop afholdt i Studio Flow, havde vi to morgener, hvor vi startede med “Fifteen minute morning set.”

Alle burde starte deres morgener med Kundalini Yoga. Tidlige morgener hedder på Sanskrit “Brahmamuhurta” og betyder “Guddommeligt tidspunkt”. Her er den spirituelle energi på sit højeste. Luften er frisk, ren og fyldt med livskraft og prana. Sindet og kroppen er udhvilet efter en god nats søvn og endnu uforstyrret af verdens bimlen og bamlen. Maven er tom og fordøjelsen klar til at blive styrket gennem åndedrætsøvelser og asanas.

Når vi taler morgenpraksis indenfor Kundalini Yoga, kan vi ikke komme udenom Sadhana, som er den meget tidlige yogapraksis, der ofte starter kl. 04.00 eller 05.00 og har en varighed på ca. 2,5 time.  Det kan være svært at gennemføre i en almindelig hverdag, så helt ok, hvis du flytter din praksis til mellem kl. 06.00 – 08.00, og hellere kortere tid, end slet ingenting.  Men husk…. tom mave og helst ikke for mange forstyrrelser fra radio, TV osv., inden du sætter dig til rette på din yogamåtte.

Selvfølgelig kan du dyrke Kundalini yoga hele dagen, men en regelmæssig morgenpraksis vil give “genlyd” resten af dagen, i form tålmodighed, klar hjerne og mulighed for at møde stressede situationer med værdighed og indsigt. Både din krops millioner af celler og din omverden vil elske dig for det!

Og måske det allervigtigste….. “Keep up, and you will be kept up“!

Sover du over dig en morgen, så giv ikke op. Kom tilbage på yogamåtten næste dag. Nye gode vaner kan kun komme til dig, hvis du er vedholdende. Med tiden vil du opdage de fantastiske gaver du modtager, i forhold til helbred, livsglæde og ungdommelighed.

Kundalini Yoga fifteen minute morning set KY kriyas 

ky fifteen minute morning set-1
1. Stand and extend arms straight out and slightly pressed back, pointing thumbs straight up. Hold with Breath of Fire for 2 minutes. Then inhale deeply, slowly raising arme overhead ‘til thumbs meet, arch back, and exhaling, slowly bend forward to touch toes.

Charges electo-magnetic field.
2. Sit, spreading legs wide apart. Grab left foot and lower head to left knee, with Breath of Fire for 2 minutes. To end, deeply inhale, completely exhale and pul Mulbhand, holding as long as possible. Relax and repeat on right side.
3. Locust Pose: on stomach, place hands palms under thighs (beginners use fists) and inhale as you raise the straight legs as high as possible. exhale and apply Mulbhand, holding as long as possible. Repeat and continue for 3 minutes, relax 2 minutes.
4. Cobra Pose: Concentrating at the 3rd eye, arch torso up in Cobra. Inhale, exhale and pull Mulbhand, holding as long as possible. Repeat and continue for 3 minutes. Relax 2 minutes.
5. Shoulderstand: on back, raise legs and hips perpendicular to the floor, supporting than with the hands, weight on shoulders, neck and upper arms. Take 3 deep breaths, and on 3rd exhale apply Mulbband, kicking buttocks rapidly with alternate heels for as long as possible. Inhale, repeat and continue for 3 minutes, resting 2 minutes.
6. Sit in Easy Pose, and lie back down, hands folded in Venus Lock on the stomach. Meditate at 3rd eye.

 

 

 

Reklamer