Forårsrengøring

IMG_4023-1024x683

Det er forår og  jeg sidder og researcher på min næste workshop den 19. marts, der handler om “Forårsrengøring” af kroppen.

Uanset hvor mange detox kure vi hopper på, er kroppens design suverænt bedst til at udrense.

I førerfeltet ligger leveren, nyrerne, lungerne, tyktarmen og huden. 

Leveren

Der løber hvert minut 1½ liter blod gennem leveren. På et døgn bliver der renset mere end 2000 liter blod!

Nogen affaldsstoffer bliver sammen med galden, sendt tilbage til tarmen og forsvinder ud med afføringen. Andre affaldsstoffer, der passerer gennem leveren, bliver sendt ud i blodbanen igen og videre gennem nyrerne, for derefter at forsvinde ud med urinen. Leveren er et magisk organ. Det er faktisk en endokrin kirtel og har evne til at regenerere sig selv. Men selv om den kan klare meget, så er der ingen grund til at teste den for voldsomt, med for megen alkohol og fede spiser. Lever relaterede sygdomme er ofte alvorlige og kan være dødelige.

Nyrerne

Vi har to nyrer og de udgør hver især et kæmpe stort filter, der består af ca. en million små delfiltre kaldet nefroner. Blodet filtreres igennem og affaldsstoffer forsvinder gennem det finmaskede net, hvorimod de næringsrige blodceller og store molekyler som proteiner,  holdes tilbage. Alle gavnlige mineraler sendes til blodbanerne og restprodukterne udskilles gennem urinen. Vi har som sagt to nyrer og vi kan leve fint med en. Men det betyder ikke at vi skal overfylde os med kunstige sødemidler, smertestillende piller, alkohol og euforiserende stoffer – det kan nyrerne nemlig ikke li´.

Lungerne

Mange mennesker foretager regelmæssigt tarmskylninger, detoxkure osv., men ikke mange tænker over, hvor stor betydning lungerne har for udrensning af kroppen. Hver lille celle i kroppen behøver ilt for at overleve. Såsnart ilten kommer ned i lungevævet, bliver det optaget af blodet og ført rundt til alle celler i kroppen. Affaldsproduktet hedder kuldioxyd, som udskilles gennem vores udåndingsluft. Vi kan overleve måneder uden mad, uger uden vand, men kun minutter uden luft. Så pas på lungerne. Stress, tobak, kemikalier og forurening er ødelæggende for lungerne. Motion og ikke mindst yogaens åndedrætsøvelser, er små iltoaser for lungerne og hele åndedrætssystemet.

Tyktarmen

Det siges i yogisk tale at alle sygdomme starter i den nederste del af kroppen – vores rodchakra. Her bor tyktarmen. For at opretholde et godt helbred, må kroppen være gearet til på bedst mulig måde at udskille affaldet, fra den føde vi indtager.

Tyktarmen er næstsidste station, inden endetarmen sender det sidste ud i kummen. Tyktarmen er en bakteriel zoologisk have. Der er flere mikroorganismer i tyktarmen end der findes i HELE resten af kroppen. Det er rigtig fint, sålænge der er en sund balance. Det styrker vores immunforsvar og almene velvære.  Skær ned på kødet, drop fastfood, raffineret sukker og tilsætningsstoffer. Det ødelægger tarmfloraen. Drik frisk vand, spis grød, grøntsager, bønner og masser af gode fibre – det elsker tyktarmen.

Huden

Når jeg afholder mine retreats i Marrakech, er den af de store oplevelser Hammam badet. Dampen, varmen og hamphandsken mod huden, er som at blive født påny. Fænomenet har været kendt over hele verden til alle tider, bare med andre navne. Romerne havde deres badehuse, Indianerne svedehytter, vores nordiske venner saunaer o.s.v. Ingen tvivl om at naturfolk har vidst, at hele den “beskyttelsesdragt” der holder os sammen, har en unik udskillelsesfunktion.

Huden er vores største varmeregulator. Kontrolrummet sidder i hjernen – hypothalamus giver besked til de exokrine kirtler, om at sende fugt gennem hudens , når kropstemperaturen stiger.

Huden er både vores beskyttelse mod sygdomme udefra og indefra. Så pas på den. Det gør du faktisk bedst ved at passe på de 4 andre rensningscentraler som er nævnt ovenfor. Lever, nyrer, lunger og tarmfunktion. Fungerer de ikke optimalt, er huden det første sted det ses. Allergier, eksem, udslæt osv. er tegn på ubalance i de indre udrenselsesorganer.

Jeg kan ikke lade være med at vedhæfte et “digt” som Yogi Bhajan har skrevet engang i 1980´erne.

Kloge enkle råd – der virkelig giver genlyd i vores tid!

hsybpointingbw

Overeating – A Poem by Yogi Bhajan

My dear flexible beautiful children,

The future and hope of tomorrow.

You will have values,

You will have technology,

You will have victory over sorrows.

But one thing you have to learn today,

And you have to listen really good!

You have one enemy which is the greatest maya

In the habitat of these tranquil woods—

It is eating more and being overweight.

It is the test of the tongue.

It is death’s bait.

Simple mung beans cooked and done well

Are the messengers of health.

And they are really swell.

But all this cheese and heavy food

Makes you ugly and habitually rude.

All those candies and chocolates make you insane.

I am telling you to clean your slate.

Be conscious of what you put on your plate.

You’ve got to live and you’ve got to be strong.

Overeating is ugly, so break its bond.

My arteries clogged.

My heart nearly stopped.

But intuition in time made death drop.

I eat my mung beans and my cornbread.

I feel very good and very clear in my head.

Never go over your gluco-weight.

One ounce extra is death’s bait.

Listen to me dear ones, and listen to me well,

Simple cornbread and mung beans are swell.

Steamed vegetables and all the fruits,

Good fresh nuts and some good roots.

There are some herbs which can curb,

And nail the message of death

And put it to an end.

Eating less and feeling light will make you bright.

And it’s a beautiful trend.

These are the Guru’s words I am sharing.

Lying flat on my back, I am very caring.

For the future, for your today and tomorrow:

Eat no junk and don’t be a punk,

And you will have no sorrow.

Alap ahar sulap see nindra daya chima tan preet.

Guru Gobind Singh clearly tells us how to eat and how to sleep.

Moderation in habits, my dear ones,

Is what has been decreed.

Light eating, light sleeping,

So in life you can succeed.

Furthermore, loving God’s creation,

Give kindness and forgiveness without hesitation.

You are what you eat; it’s been said many times.

And you have to be careful what you feed your mind.

Stay cool and content so you can transcend

The squirrel cage of maya and make God your friend.

Control of the mind is easy to do

When your diet consists of what’s good for you.

“Eat to live, don’t live to eat”

Is ancient wisdom, nothing new.

Lust and anger, ego and greed.

Stubbornness and attachment, unhappiness breed.

To see the essence of your soul and experience God within,

Pull your mind above those five passions,

And let your Consciousness win.

When you’re young is the time to begin.

Get a head start,

So when you get to be fifty-seven

You won’t have to worry about your heart.

You’ve got to live and you’ve got to be strong.

Overeating is ugly, so break its bond.

© The Teachings of Yogi Bhajan

From The Game of Love

 

Pranayama for Overeating

nostrilbreathing
At the time that you feel the urge to overeat, sit in Easy Pose. Block the right nostril with the right thumb. Inhale deeply through your left nostril and hold the breath in as much as you can. Then exhale through the left nostril smoothly and hold the breath out for the same amount of time you held it in. Continue for 31 minutes.
Yogi Bhajan said that 90 consecutive days of this pranayama for 31 minutes a day would be enough for most chronic cases. He also cautioned not to overemphasize the breathing. A nice, slow yogic deep breath is enough. You should not be putting pressure on the diaphragm.
Give yourself this gift. Fill yourself with prana, the energy of life that is in the breath, instead of food. The hardest part will be starting. You’ll want to continue with your old patterns. But you can do this, you deserve to do it. You can fill yourself with light and love instead of food. It is possible.
(Editor’s Note: If you feel uncomfortable meditating silently for so long, play some music that inspires you. It can help you time your meditations as well, especially if you pick a 31 minute Kundalini meditation track.)

 

Ulla Upma Kaur Steen

Reklamer